Surrealisme
EL QUADRE
L'AUTOR
EL SURREALISME
SÍNTESI




DADAISME:

(1916-1923)
Moviment que sorgeix simultàniament en diverses ciutats durant la Primera Guerra Mundial. com a reacció de rebuig contra la destrucció :

Zuric: sessions (reunions, actuacions, recitals) al "Cabaret Voltaire" dirigit per Hugo Ball amb Tristan Tzara, Marcel Janco ,Jean Arp i Richard Huelsenbeck. Inicien la publicació de la revista "Dada",
Nova York: Alfred Stiegelitz publica la revista 291 amb Francis Picabia i Marcel Duchamp
Berlín: Exposicions de Max Ernst i Kurt Schwitters

Elements en comú:

Nihilisme: moviment antiartístic, antiliterari, antipoètic
Negació de l’art com a instància superior de la cultura
Rebuig dels moviments d’avantguarda anteriors: expressionisme, cubisme, abstracció
No interessa l’obra sinó el gest, l’acció: provocació, escàndol
No coherència estilística
Predomini de l’atzar sobre la raó
Provisionalitat, art efímer (que no queda en una obra material). Crítiques del museus com a "cementiris de l’art"

Figura Principal:

Marcel Duchamp ( 1887- 1968):

Sentit irònic, trenca amb la concepció tradicional de l’art i amb l’ús vulgar del llenguatge com a comunicació
1913: gran èxit a la Primera Exposició d’Art Modern a Nova York (Armory Show) del "Nu baixant l’escala"
1917-1923 :Readymades: objectes produïts industrialment que la selecció de l’artista converteix en obres d’art per tal de plantejar quins són els límits entre l’obra d’art i l’objecte quotidià: "Roda de bicicleta", "Porta ampolles", "Font"
1912-1923 "La núvia despullada pels seus solters, encara..." o "El Gran Vidre" i "Caixa Verda" amb documents: experiment, pintura sobre vidre presentada com si fos un mecanisme amb les seves instruccions.


NEO DADA:

(1957- 1964)
Moviment sorgit als EUA i a Europa, com a reacció contra l’Expressionisme Abstracte

Elements en comú:

esperit transgressor del dadaisme
nega la projecció individual de l’artista en l’obra
recuperació de la realitat en els seus objectes: collages i assemblage realitzats a partir d’objectes de la vida quotidiana
ironia, distanciament: happening o accions artístiques

Figura Principal:

EUA : Jasper Johns (1930) i Robert Rauschenberg(1925)
Europa: Yves Klein (1928-1962), Piero Manzoni(1933-1963)


SURREALISME

Moviment sorgit a París després de la Primera Guerra Mundial Organització d’un grup d’artistes entorn de la figura d’André Breton i Philippe Soupault que publicaven la revista "Littérature".

Elements en comú:

Parteix del moviment Dadà, però sense la seva càrrega nihilista: construeix teories i principis
Manté el to de rebel·lió: atac contra l’art tradicional, atacs contra la mentalitat burgesa
Influència de les teories de Freud sobre l’inconscient a les seves obres: "Interpretació dels somnis", "Psicopatologia de la vida quotidiana".
Automatisme psíquic: expressió del pensament sense cap control de la ment o preocupacions estètiques i morals
Els somnis són considerats l’expressió directa de la ment inconscient
Imatges surrealistes: neixen de la juxtaposició de dues realitats contradictòries: produeixen un sentit nou per associació espontània.

Artistes que treballen amb procediments d’automatisme psíquic:

André Masson
Max Ernst

Artistes que parteixen dels somnis:

Salvador Dalí
Yves Tanguy
René Magritte
Meret Oppenheim

Artistes relacionats amb el surrealisme, però amb personalitat pròpia:

Joan Miró
Henry Moore
Alberto Giacometti
Pablo Picasso

BIBLIOGRAFIA I WEBS INTERESSANTS