Generalitat de Catalunya. Departament d'Ensenyament edu365.cat

Després de llegir

  • 1. Els verbs de la columna de l'esquerra són sinònims dels que hi ha a la dreta. Relaciona'ls segons el seu significat:
  • A. guspirejar
    B. romandre
    C. espargir
    D. cuitar
    E. gronxar
    F. regalimar
    G. escarrassar-se
    H. esclafir
    I. trescar
    J. trastejar
      1. feinejar
    2. balancejar
    3. esclatar
    4. rajar
    5. treballar
    6. apressar-se
    7. escampar
    8. esforçar-se
    9. restar
    10. espurnejar


    A   B  C  D  E  F  G  H  I  J

     

  • 2. Escriu al costat de cada definició el mot que hi correspongui:

    Faixa llarga i estreta de terra
    Dona que alleta l'infant d'una altra
    Nen petit
    So, crit agut
    Terme infantil per designar la germana gran
    Drassana, establiment vora el mar o el riu on són fabricats i reparats els vaixells
    Conjunt d'operacions destinades a netejar i blanquejar la roba
    Pal petit tornejat de fusta de boix emprat per fer puntes al coixí
    Llagut petit, de vint pams
    Sabatilla emprada ordinàriament per estar per casa

     

  • 3. Omple els buits amb les paraules següents:

    estranys - tardor - s'entristeixen - passar - fulles - esgrogueïment - esfullament - mormola - gemega - fatídic

      "Ha vingut la , aquell temps en què les cauen i en què els malalts sentint l' de certa cosa viva que se'ls va desmaiant al cor. El vent al per les arbredes, sembla que paraules, de les quals se deixa mig endevinar el sentit per llur trista entonació i per l' que produeixen a totes les plantes. De nit, s'ouen cruiximents . La naturalesa i decau."

     

  • 4. Ordena cronològicament aquests fragments de lectura:

      A. "De sobte, experimento una extremitud immotivada, i la imatge de la Jacobé es presenta ràpidament a la meva pensa. Els batecs del meu cor m'assorollen tot. Em giro i... allí veig la mateixa Jacobé en carn i ossos, allí asseguda en un roc, sota una figuera de moro."

      B. "L'estiu passat, al tornar de les aules a fi de curs, vaig rebre al cor una forta sotragada al comprendre tot d'una la terrible veritat. La Jacobé estava feta una calavera."

      C. "Les primes cames hi rosseguen al dedins com estams d'un lliri. Acluco un moment els ulls i quan torno a obrir-los veig allà baix, al fons, el cadàver immòbil sobre una roca emporprada de vermellenca tinyassa."

      D. "Certament, a setze anys era una galant minyona. Tota ella tendrejava com una delicada flor d'hivern."

    1r  2n   3r   4t




  • 5. Digues si són certes o falses les afirmacions següents:
    C     F

      El narrador és un narrador testimoni

      La història ens és narrada seguint un ordre cronològic

      El personatge principal és la Jacobé

      L'espai on s'esdevenen els fets és un poble de muntanya

      En aquesta narració s'utilitza la tècnica del salt enrere (flasback)

      El temps de la narració es limita al transcurs d'un dia

      A Jacobé hi trobem una recreació de la infantesa

      La mare de la Jacobé no estimava gens la seva filla

      El pare de la Jacobé era metge

      Aquesta narració ens explica la història d'un personatge femení que va viure noranta-set anys