|
|
El DADAISME
El precedent immediat del Surrealisme fou el moviment Dadà o Dadaisme.
El terme "Dadà" o Dadaisme no fa referència a un grup determinat d’artistes sinó a
un conjunt molt ampli d’activitats relacionades amb el teatre, la literatura, i en general el
món de l’art, que van tenir lloc en diferents ciutats durant el període 1916- 1923.
ZURIC, 1916: L’escriptor Hugo Ball inicia el moviment al local anomenat
"Cabaret Voltaire", amb Tristan Tzara, Marcel Janco, Jean
Arp i Richard Huelsenbeck. Publiquen una revista anomenada
"Dadà".
NOVA YORK, 1917: El fotògraf Alfred Stieglitz inicia la publicació
de la revista "291" i obre una galeria amb el mateix nom.
Col·laboren amb ell Francis Picabia i Marcel Duchamp, pintors
francesos emigrats als EUA durant la guerra.
BERLÍN, 1919: Kurt
Schwitters exposa per primer cop els seus muntatges
que anomena "Merz" (de Commerz). Max Ernst participa en una
exposició, realitzada en una cerveseria: el dia de la inauguració una
noieta vestida de primera comunió recitava poemes obscens, hi havia
una escultura de Max Ernst amb una destral clavada i la invitació a
destruir-la, una peixera plena d’aigua tenyida de color vermell amb
un despertador al fons, una cabellera flotant i una ma de fusta que
en sobresortia. La policia acusà els organitzadors de frau perquè
cobraven una entrada per a una exposició on no hi havia cap objecte
d’art.
PARÍS,1920: Tristan Tzara es trasllada a aquesta ciutat, i organitza
algunes "manifestacions Dadà" que son molt aplaudides pel
grup dels surrealistes.
|
Aquestes activitats respongueren a iniciatives totalment independents,
sovint sense cap relació entre elles. Però formen un conjunt perquè
tenen alguns punts en comú, el més important dels quals és la revolta
explícita i militant contra l’ordre establert de la societat burgesa,
revolta que es justificava per la carnisseria provocada amb l’esclat
de la Primera Guerra Mundial: aquesta era la prova, segons els
dadaistes, de la corrupció de la societat burgesa. Per aquest motiu
els dadaistes consideraven que el món de l’art, i els artistes,
havien perdut tot el sentit, calia destruir-los per tal de destruir
tota separació entre art i vida quotidiana, entre artista i home del
carrer. La manera de fer explícit aquest rebuig contra l’art
tradicional consistia en provocar el desconcert i l’escàndol
capgirant les expressions artístiques tradicionals. Les
manifestacions artístiques dels dadaistes s’estructuraven sempre
entorn del factor atzar, únic element legítim de creació. Per exemple,
Tristan Tzara donava les següents instruccions a "Per a fer un
poema dadaista":
Agafeu un diari
Agafeu unes tisores
Trieu en aquest diari un article que tingui la llargada que compteu donar al vostre poema
Retalleu l’article
Retalleu a continuació amb cura cadascuna de les paraules que formen aquest article i poseu-les dins d’una bossa
Agiteu suaument
Traieu a continuació cada retall un després de l’altre
Copieu conscienciosament en l’ordre en que han deixat la bossa
El poema se us assemblarà.
I heus aquí que sereu un escriptor infinitament original i d’una sensibilitat encisadora, encara que incompresa de la plebs.
|
Tristan Tzara, "Manifest Dada", Manifestos d’Avantguarda, Antologia
|
La introducció d’aquests elements, l’atzar, la casualitat,
l’imprevist, va fer que el moviment Dadà no fos pura negativitat i
destrucció. La tècnica del collage
emprada combinant diversos elements a l’atzar generà algunes obres molt interessants.
|
|
|
Jean Arp, Arranjament segons les Lleis de l’Atzar
(Collage amb quadrats), 1916- 17, Paper retallat i pintat, 48,5 x 34,6 Museu d’Art
Modern, Nova York
Els objectes dadaistes de Jean Arp eren collages amb retalls de paper enganxats a
l’atzar o amb peces de fusta retallades i pintades amb colors purs, ensamblades sense
cap planificació prèvia: el resultat és un artefacte inclassificable, no és una
pintura ni una escultura, ni tampoc exactament un "collage", però té la
consistència d’un objecte real.
Més endavant Arp va ser un dels pioners de l’escultura abstracta amb formes
biomòrfiques.
|
Jean Arp, Bosc, 1916, Fustes pintades i
retallades, col·lecció Roland Penrose, Nova York
|
|
|
|
Jean Arp; Estrella, 1939-1960, Marbre,
57 x 52 x 10, col·lecció privada
|
|
Kurtz Schwitters, Pintura amb un centre lleuger
1919, collage de paper i olí sobre cartró,
L’obra de Schwitters s’estructura a base d’apilar una gran diversitat
d’elements procedents de les escombraries: trossos de fusta, ferro, llana,
taps, plomes, bitllets de tramvia, segells, claus, pedres, que constitueixen
allò que queda de la nostra existència.
|
|
|
|
Marcel Duchamp (1887-1968) és el més important dels artistes del moviment Dadà.
S’havia donat a conèixer amb el gran èxit que assolí a Nova York, l’any 1913,
la seva obra "Nu baixant l’escala"
, però les crítiques dels seus amics, els pintors cubistes, el portaren a
desinteressar-se de la pintura . Durant els anys 1912-1923 treballà en un
projecte nou, a mig camí entre la pintura i l’escultura. L’any 1917 envià a
l’Exposició dels artistes Independents de Nova York (organitzada amb
l’objectiu que tothom que ho desitgés pogués exposar sense sotmetre’s a una
selecció prèvia) una obra titulada "Font", signada amb el pseudònim
de R. Mutt: es tractava d’un urinari sense cap alteració, només la signatura.
Després de moltes deliberacions, l’obra fou rebutjada, però se sabia que
l’autor era Marcel Duchamp, que tenia un gran prestigi com artista
d’avantguarda (de fet, formava part del jurat de l’exposició). Aquesta obra
tenia els seus precedents en altres objectes que Marcel Duchamp havia anat
creant des de l’any 1913: La "Roda de bicicleta" que és una roda
posada dreta sobre un tamboret, el "Porta-ampolles" que era un
porta-ampolles metàl·lic comprat en un basar, o un "Penjador", que
era un penjador de fusta per als abrics. Duchamp anomenà aquests objectes
readymades, que vol dir objectes manufacturats, i sempre deixà molt clar
que no pretenia que fossin considerats com obres d’art per les seves qualitats
estètiques.
Els readymades de Duchamp són l’equivalent del joc de paraules en el
surrealisme, són objectes anònims que el gest gratuït de l’artista en
escollir-los converteix en obres d’art, al mateix temps que aquest gest
dissol la noció d’objecte d’art. Pretenen plantejar la pregunta de quines
són les qualitats que ha de tenir una obra d’art per a ser considerada com
tal, de quins són els límits entre un objecte banal i una obra d’art. Aquest
qüestionament ha passat a ser la pregunta central de l’Art Contemporani: quin
és el límit entre l’art i la vida?
L’any 1923 Marcel Duchamp donà a conèixer la seva obra "La Núvia
despullada pels seus solters, encara..." coneguda com
"El Gran Vidre"
|
|
|
Marcel Duchamp, La núvia despullada pels seus solters,
encara... 1915-1923, rèplica de 1965-66, oli, plom, vernís sobre vidre, 277,5 x 175,
9, Tate Gallery, Londres.
És una de les obres més enigmàtiques de la història de l’art, no és una obra
per a contemplar sinó per a desxifrar. Es relaciona amb un conjunt d’obres
dels artistes dadaistes com Picabia i Max Ernst, que utilitzen reproduccions de
màquines per al·ludir a la mecanització i la deshumanització de la vida
moderna. Funciona com un aparell, que fins i tot porta unes instruccions a
"La Caixa Verda", una col·lecció de documents - fotos, dibuixos i
notes manuscrites- produïts al llarg de la seva elaboració. En aquestes
notes Duchamp identifica l’obra com una mena de "màquina de l’amor",
com una reflexió sobre el que l’home modern ha fet de l‘amor, convertit en
erotisme, en una funció mecànica de reproducció, que sempre comporta la
frustració. La meitat de dalt del vidre és la zona de la núvia, una mena
d’insecte mecànic, que envia senyals als seus solters, a la part de baix.
La mena de motlles que pengen a la part de baix del vidre, els "nou
motlles màlics" són aquests solters que responen fent girar el molinet que
enviarà cap a la núvia un "gas il·luminat" . Duchamp deixà el
conjunt "definitivament inacabat".
|
|
|
|
|
Marcel Duchamp, Roda de Bicicleta, 1913, roda de metall
de 64 cm de diàmetre sobre tamboret de fusta pintat, de 60 cm d’alçada, Museu d’Art
Modern, Nova York.
|
|
Max Ernst, La Gran roda ortocromàtica que fa l’amor a mida
, 1919, frottage amb mina de plom d’elements tipogràfics repassat amb ploma i tinta
xinesa, aquarel·la i gouache sobre paper, 36 x 23 París, Museu d’Art Modern Centre
Georges Pompidou
|
|
Francis Picabia; Núvia del primer ocupant, 1917, tinta i
aiguada metal·litzada, 36 x 26, utilitzada com a portada del nº 1 de la revista 391,
publicada per Picabia a Barcelona
|
|
|
|