El restaurant

 
Guia didàctica de “El restaurant”

inici restaurant

    

INTRODUCCIÓ

Es tracta d'activitats programades per a alumnes de cicle mitjà i superior. L’escenari del projecte és una restaurant que els alumnes han de gestionar: fer-se càrrec de la caixa, organitzar el magatzem, fer inventari, planificar comandes, analitzar la comptabilitat del mes i portar el negoci en general. Els alumnes han d'efectuar una sèrie d'operacions - sumes, restes, multiplicacions i divisions - per resoldre alguns problemes.

L'activitat està organitzada per diferents escenaris seqüenciats per dificultat.

EL RESTAURANT

PROCESSOS I CONTINGUTS: numeració i càlcul/relacions i canvi                   
PRIMÀRIA 2n  i 3r cicles


PROCESSOS

  • Processos específics per desenvolupar
  • Resolució de problemes
  • Raonament i prova
  • Comunicació i representació
  • Connexions

CONTINGUTS

  • Comprensió dels nombres, de les seves formes de representació i del sistema de numeració en el qual s'expressen

 

  •  Comprensió dels significats de les operacions i de les relacions que hi ha entre elles

 

  • Comprensió de la funcionalitat del càlcul i l'estimació

 

  • Comprensió i anàlisi dels patrons i relacions de canvi

 

  • Ús de models i expressions matemàtiques per representar les relacions

  • Comprensió dels nombres, de les seves formes de representació i del sistema de numeració
  • Ús del llenguatge verbal, gràfic i simbòlic per representar els nombres
  • Reconeixement dels nombres en situacions qüotidianes
  • Ús dels nombres naturals per resoldre problemes dins de contextos significatiu.
  • Ús de diferents models per comparar i relacionar nombres
  • Comprensió del significat de les operacions i de les relacions entre elles
  • Ús de la calculadora
  • Ús de models i expressions matemàtiques per representar les relacions
  • Lectura i escriptura de frases matemàtiques
  • Reconeixement de situacions relacionades amb la suma, la resta, la multiplicació i divisisó
  • Reconeixement dels nombres en situacions quotidianes. Ús dels nombres naturals per resoldre problemes dins de contextos signficatius
  • Comparació de nombres
  • Utilització de l'abac per a multiplicar i dividir
  • Situació dels nombres sobre la recta: anterior i posterior
  • Estimacions sobre la recta
  • Ús del sistema monetari en contextos reals
  • Interpretació dels nombres com a identificadors en situacions properes
  • Comprensió dels diferents significats de la suma, la resta, la multiplicació i la divisió amb nombres naturals i de la relació que hi ha entre l'una i l'altra (relació entre la suma i la multiplicació)
  • Inici en l'elaboració d'estragègies de càlcul mental
  • Estimacions dels resultats de multiplicacions i divisions dins de la recta
  • Ús de les TIC per desenvolupar el càlcul i per explorar els nombres i les operacions.
  • Descripció de canvis qualitatius i quantitatius en dues situacions
  • Ordenació numèrica
  • Representació numèrica de forma verbal i gràfica
  • Lectura i escriptura de frases matemàtiques
  • Modelització gràfica de situacions relacionades amb la multiplicació i divisió

CONNEXIONS
(Transversalitat)

· Connexions amb altres àrees

  • Àrea de llengües:
    • Comunicació  oral de coneixements i processos matemàtics duts a terme (càlcul i resolució de problemes)
    • Utilització d'un llenguatge matemàtic adequat utilitzant la nomenclatura per a la suma, la resta, la multiplicació i la divisió
  • Àrea del coneixement del medi natural i social:
    • Entendre el paper social de les operacions bàsiques en la vida quotidiana
    • Interès per resoldre les activitats de manera autònoma
    • Entendre la necessitat de resoldre problemes per entendre el món que ens envolta tant a l'escola com a fora de l'escola
    • Conscienciació de la importància de conèixer les operacions bàsiques a la vida diària: suma, resta, multiplicació i divisió
  • TAC:
    • Utilització correcta de l'aplicació i valoraació de l’ús per assolir competències pròpies per a l'eda.

 

 











 

   

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  

 

 

 

 

 

 

 

OBJECTIUS DIDÀCTICS GENERALS DE L'ESCENARI

  • Coneixer l'ús del sistema monetari: l’euro i els cèntims
  • Escriure nombres amb decimals
  • Sumar i restar nombres decimals
  • Estimacions del producte i la divisió en una recta
  • Resoldre multiplicacions i divisions
  • Arrodonir i estimar multiplicacions
  • Llegir i entendre l’enunciat
  • Comparar nombres: menor, igual o major
  • Configurar lliurement multiplicaions i divisions
  • Generar preguntes relacionades amb una situació-problema
  • Desenvolupar estratègies de resolució i verificar la validesa de les solucions
  • Obtenir, interpretar i generar informació amb contingut matemàtic
  • Utilitzar les tècniques matemàtiques bàsiques (per comptar, operar, mesurar, situar-se a l’espai i organitzar i analitzar dades) i els instruments (calculadora, àbac)
  • Introduir-se en la noció de mitjana aritmètica
  • Realitzar divisions amb l'àbac
  • Utilitzar la calculadora
  • Comunicar oralment els coneixement i processos matemàtics duts a terme
  • Interpretar el diner com a valor de canvi

 

CONTINGUTS GENERALS

  • Coneixement i ús del sistema monetari: l’euro i els cèntims
  • Ús de propietats numèriques per recollir, descriure i interpretar dades
  • Comprensió dels diferents significats de la multiplicació i divisió amb nombres naturals i de la relació que hi ha entre elles
  • Identificació i ús de les operacions inverses: suma i resta; multiplicació i divisió
  • Exploració de les propietats de les operacions
  • Automatització de taules de multiplicar
  • Estimació dels resultats de les operacions amb nombres naturals
  • Realitazció de multiplicacions i divisions amb l'àbac
  • Estimacions sobre la recta
  • Ús de la calculadora
  • Lectura, interpretació i utilització de diverses representacions de dades
  • Lectura i interpretació de dades estadístiques i de gràfics
  • Introducció a la noció de mitjana aritmètica
  • Interpretació del diner com a valor de canvi
  • Destresa amb l'àbac
  • Resolució de problemes
  • Raonament i prova
  • Desenvolupament d'estratègies
  • Descripció de canvis qualitatius i quantitatius entre dues situacions
  • Ús de la calculadora
  • Comprensió del significat de les relacions
  • Comunicació oral de coneixements i processos matemàtics duts a terme (càlcul i resolució de problemes)
  • Ús del llenguatge verbal per interpretar

 

COMPETÈNCIES BÁSIQUES (transversals)

  • Competència en el coneixement i interacció amb el món físic
    Com a instrument d'anàlisi de la realitat d'un negoci, en aquest cas un restaurant.El desenvolupament del raonament matemàtic i l’argumentació i la resolució de problemes relacionats amb el món físic, contribueixen de manera directa a l’adquisició d’aquesta competència.
  • Competència en el tractament de la informació i competència digital.
    Molta de la informació que rebem conté elements matemàtics, nombres, formes i mesures, expressats de manera diversa, el coneixement dels quals és necessari en aquesta competència. També els continguts del bloc “Estadística i atzar”, i la utilització d’ordinadors i calculadores estan relacionats amb l’adquisició d’aquesta competència.
  • Competència en autonomia i iniciativa personal.
    Plantejar i resoldre qüestions i problemes matemàtics i tots el processos associats a aquesta activitat (planificació, recerca d’estratègies, validació de solucions i contrast amb les dels altres.
  • Competència per aprendre a aprendre
    Desenvolupar, entre d’altres, capacitats relacionades amb la presa de decisions i el sentit crític, la creativitat i la sistematització, l’esforç i la constància, la síntesi i la generalització.
  • Competència en comunicació lingüística.
    Aportar el coneixement d’un llenguatge específic, necessari en el desenvolupament de les ciències i en la resolució de molts problemes quotidians.
  • Competència en expressió cultural i artística.
    Creació d'alguns dels escenaris a l'aula.
  • Competència social i ciutadana.
    El treball en grup, entès com un treball de cooperació, i l’acceptació de les idees dels companys i de les diferents estratègies emprades en la realització d’un càlcul, d’una mesura o en el procés de resolució d’un problema.

 

CRITERIS D'AVALUACIÓ

  • Coneixer les taules de multiplicar
  • Utilitzar correctament l'àbac
  • Saber comunicar oralment els coneixement i els procesos
  • Resoldre correctament els problemes

 

TEMPORITZACIÓ
Durada aproximada d’aquesta unitat didàctica: 15 hores

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ESCENARI 1 "Fer de caixer o caixera "

boto 1inici tasca 1

inici practiques 1 pràctica1 pràctica5pràctica2 pràctica6pràctica3 pràctica7pràctica4Anar a l'index

Objectius didàctics

Encarregar-se de la caixa - Treball amb euros

  • Conèixer les monedes d'euro
  • Sumar imports de monedes
  • Escriure el nombre de cèntims que expressa el text
  • Escriure el valor de les monedes en euros i cèntims
  • Sumar els preus dels productes
  • Tornar correctament el canvi
  • ÀBAC. Fer divisions

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ESCENARI 2 "Organitzar el magatzem i realitzar un inventari "

boto 2 inici tasca 2

inici practiques 2 pràctica1 pràctica2 pràctica3 pràctica4 pràctica5 pràctica6anar a l'index

Objectius didàctics

  • Contestar preguntes en grup-classe
  • Calcular les existències del productes del magatzem
  • Multiplicacions

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ESCENARI 3 "Planificar les compres"

boto 3inici tasca 3

inici practiques 3 pràctica1 pràctica2 pràctica3 pràctica4 pràctica5 pràctica6 pràctica7 pràctica9pràctica8Anar a l'índex

 

Objectius didàctics

  • Contestar preguntes amb el grup-classe
  • Calcular les existències
  • Divisions de dues xifres
  • Resoldre problemes

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ESCENARI 4 "Planificar les compres. Multiplicacio i divisió "

boto 4inici tasca 4

inici practiques 4 anar a l'índex pràctica 1 pràctica2 pràctica3 pràctica4 pràctica5 pràctica6

Objectius didàctics

  • Contestar preguntes amb tot el grup classe
  • Problemes d'aproximació
  • Multiplicacions i divisions

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ESCENARI 5 "Multiplicacions avançades"

boto 5

inici tasca 5

inici practiques 5 anar a l'índex pràctica1 pràctica2 pràctica3 pràctica4 pràctica5

Objectius didàctics

  • Averiguar el resultats de l'empresa fent operacions de suma i resta de nombres grans

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ESCENARI 6 "Divisons avançades"

boto 6inici tasca 6

inici practiques 6 Anar a l'index pràctica1 pràctica2 pràctica3 pràctica4 pràctica5 pràctica6 pràctica7

Objectius didàctics

  • Divisions de dues xifres
  • Mitjana aritmetica
  • Configuracions lliures de divisions de 3 xifres
  • Estimacions lliures a la recta Tasca
  • Discutir en grup
  • Conèixer els guanys de l'empresa

 

» Consulteu també “Orientacions per a l'Educació Financera