La Granja

 
Guia pel professorat

inici granja

INTRODUCCIÓ. CONTEXTUALITZACIÓ

Es tracta d'activitats programades per a alumnes de cicle inicial. L’escenari del projecte és una granja en la qual els alumnes hauran d'efectuar una sèrie d'operacions com ara sumes, restes i multiplicacions senzilles, en apartats seqüenciats per dificultat, els continguts generals dels quals són:

a) Els nombres naturals del 0 fins al 100. Es treballen des de tres vessants: la xifra en si; la grafia i el valor del nombre natural.
b) La introducció a la suma de nombres naturals mitjançant un treball progressiu que parteix de la suma de nombres d’una xifra, després de dues, fins al treball de les unitats, desenes i centenes.
c) La pràctica de les seriacions i la introducció a la resta.
d) La introducció a la multiplicació senzilla i la seva relació estreta amb la suma.


Tal com indica la nova llei educativa (LOE, 2006) el treball de les competències bàsiques és la consolidació de l'aprenentatge comprensiu. La competència del raonament matemàtic engloba l'habilitat per saber utilitzar i relacionar els nombres i les seves operacions bàsiques mitjançant la comprensió dels mateixos i no tan sols usant la mecànica i la resolució de problemes. A més, podrem veure que aquesta competència matemàtica està directament relacionada amb altres competències transversals que no es poden deixar de banda com ara la competència lingüística, la competència social i ciutadana, la competència d'autonomia i iniciativa personal i la competència en el coneixement i la interacció amb el món físic, tal com està plantejat el projecte.

Amb aquestes premisses ben clares, podem veure que les activitats estan elaborades concretament amb l'objectiu clar i concís d'utilitzar les matemàtiques en problemes plantejats de la vida quotidiana, de forma lúdica i agrupant un ventall ben ample del currículum de primària.

 

PRESENTACIÓ DEL PROJECTE

El primer escenari: La granja

La situació d'aprenentatge comença amb un problema per resoldre.

Un nen se'n va de vacances a casa dels seus tiets, que viuen i treballen en una granja d'animals. El veí dels tiets s'ha jubilat i els ha regalat els seus animals.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ACTIVITAT 1

La primera tasca encomanada és comptar els animals de la granja, però abans hauran de practicar en nou activitats.

Índex pràctiques introducció pràctica 5pràctica 1 pràctica 6 pràctica 7pràctica 2 pràctica 3 pràctica 8pràctica 4 pràctica 9

Objectius didàctics

  • Reconèixer i escriure correctament els nombres del 0 al 9.
  • Ordenar nombres.
  • Completar sèries.
  • Escriure el nom dels nombres.

 

TASCA

final activitat

Comptar animals de granja en diferents escenaris: galliner, corral, prat i camp.


Continguts

  • Nombres del 0 al 9.
  • Ordenació de nombres.
  • Escriptura de nombres.
  • Competències bàsiques (transversals): Competència en comunicació lingüística: Aprendre a escriure amb grafia els nombres fins al 9.
  • Competència en comunicació lingüística: Saber comptar ordenadament.
  • Competència social i ciutadana: Entendre el paper social dels nombres en la vida quotidiana.
  • Competència d’autonomia i iniciativa personal: Tenir interès per resoldre les activitats de manera autònoma.
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic: Entendre la necessitat dels nombres per entendre el que ens envolta.


Criteris d’avaluació

  • Utilitzar correctament l'ordre del nombres.
  • Escriure, llegir i ordenar els nombres del 0 al 9.

Temporització:

Durada aproximada d’aquesta unitat didàctica: 11 hores.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ACTIVITAT 2

boto 2

index practiques 2

Objectius didàctics

  • Introduir els infants a la suma.
  • Crear sumes.
  • Classificar en una taula diferents formes i colors d'animals.
  • Aprendre a descompondre nombres.
  • Omplir graelles senzilles.
  • Fer sumes senzilles en una taula.
  • Agrupar.


TASCA

Sumar animals fins a la desena.


Continguts

  • Introducció a la suma.
  • Els nombres fins al 9.
  • Càlcul ràpid: Anterior i posterior.


Competències bàsiques (transversals):

  • Competència en comunicació lingüística: Aprendre a escriure amb grafia els nombres fins al 9.
  • Competència en comunicació lingüística: Fer servir correctament els comparatius “més” i “menys”.
  • Competència social i ciutadana: Entendre el paper social dels nombres en la vida quotidiana.
  • Competència d’autonomia i iniciativa personal: Tenir interès per resoldre les activitats de manera autònoma.
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic: Entendre la necessitat dels nombres per entendre el que ens envolta.


Criteris d’avaluació

Utilitzar correctament els quantificadors: “molts”, “pocs”, “cap”. Escriure, llegir i ordenar els nombres del 0 al 9. Utilitzar correctament els comparatius: “més gran que”, “més petit que”, “igual que”.

Temporització:

Durada aproximada d’aquesta unitat didàctica: 11 hores.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ACTIVITAT 3

boto 3

index practica 3 pràctica 4 pràctica 10 pràctica 9 pràctica 8 pràctica 7 pràctica 3 pràctica 2 pràctica 1 Índex Pràctiques pràctica 5 pràctica 6 pràctica 11

Objectius didàctics

  • Treballar les unitats i les desenes.
  • Practicar la grafia dels nombres.
  • Ordenar de menor a major.
  • Completar sèries.
  • Practicar la suma.


TASCA

activitat 3

Sumar animals fent servir nombres més grans.


Continguts

  • Introducció a la desena i a la unitat.
  • Els nombres fins al 20.
  • Ordenació de menor a major.
  • Seriació.
  • Pràctica de la suma.


Competències bàsiques (transversals)

  • Competència en comunicació lingüística: Aprendre a escriure amb grafia els nombres fins al 20. Utilitzar correctament l'expressió de menor i major (més gran o més petit que).
  • Competència social i ciutadana: Conscienciació de la importància de les operacions bàsiques a la vida diària.
  • Competència d'autonomia i iniciativa personal: Tenir interès personal per resoldre problemes de manera autònoma.
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic: Conscienciar sobre la importància del coneixement de la matemàtica per entendre el mon que ens envolta a la vida diària tant a l'escola com a fora de l'escola.

 

Criteris d'avaluació

  • Interioritzar correctament la posició de les unitats i les desenes.
  • Escriure correctament la grafia (tant en lletra com en xifra) dels nombres fins al 20.
  • Col·locar correctament i en ordre els nombres de menor a major.
  • Seriar correctament.
  • Sumar correctament

 

Temporització

Durada aproximada d'aquesta unitat didàctica: 10 hores.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ACTIVITAT 4

boto 4

index practica 4

Objectius didàctics

  • Treballar les desenes i les centenes.
  • Reconèixer la grafia en lletra dels nombres.
  • Canviar l’escriptura de nombres de lletres a xifres i de xifres a lletres.
  • Escriure amb lletres nombres del 10 fins al 100.
  • Col·locar correctament i en ordre els nombres de menor a major.
  • Introduir l'àbac: unitats, desenes, centenes i miler.


TASCA

activitat 4

Comptar animals de 10 en 10; agrupar de 10 en 10.


Continguts

  • Introducció a la centena.
  • Reconeixement dels nombres en situacions quotidianes.
  • Ús dels nombres naturals per resoldre problemes dins de contextos significatius: unitats, desenes, centenes.
  • Reconeixement de les grafies dels nombres.
  • Coneixement de les xifres fins al 100.
  • Col·locació dels nombres de menor a major.
  • Coneixement de l'àbac per a la creació de les unitats, desenes i centenes.
  • Ús dels sistema monetari en contextos reals. L’euro €.


Competències bàsiques (transversals)

  • Competència lingüística: Aprendre a escriure amb lletres els nombres fins al 100.
  • Competència social i ciutadana: Conscienciar-se sobre la importància de l'assoliment del concepte d'unitat, desena, centena, en la vida dins i fora de l'escola.
  • Competència d'autonomia i iniciativa personal: Tenir interès personal de superació en la resolució de les activitats plantejades.
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic: Assolir el concepte des d’unitat a centena en relació amb la utilització que en faran en la vida diària.
  • Competència en el tractament de la informació i competència digital: utilitzar correctament l'aplicació.

Criteris d'avaluació

  • Assolir les posicions de les unitats fins a les centenes.
  • Reconèixer correctament l’escriptura en lletra dels nombres fins al 100.
  • Conèixer la posició correcta dels nombres de menor a major.

Temporització

Durada aproximada d'aquesta unitat didàctica: 12 hores.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ACTIVITAT 5

Negocis amb formatges: Restes.

boto 5

Situació d'aprenentatge: a la granja tenen moltes comandes de formatge; l’alumnat haurà de practicar operacions bàsiques per ajudar a servir totes les comandes.

Objectius didàctics

  • Completar sèries fins a la centena.
  • Conèixer els comparatius: “més que”, “menys que” i “tants com”.
  • Introduir en la resta.
  • Crear restes aleatòries.
  • Restar en una taula.
  • Agrupar segons igualtat.


TASCA

activitat 5

Problemes amb resta.


Continguts

  • Numeració fins a la centena.
  • Comparatius “mes que”, “menys que” i “tants com”.
  • Introducció a la resta.
  • Creació de restes.
  • Agrupacions segons igualtat


Competències bàsiques (transversals)

  • Competència lingüística: Aprendre i practicar la grafia amb lletra dels nombres fins al 100 i conèixer els signes matemàtics major, menor i igual.
  • Competència social i ciutadana: Conscienciar-se sobre la importància de l'assoliment del concepte d'unitat, desena, centena, en la vida dins i fora de l'escola.
  • Competència d'autonomia i iniciativa personal: Tenir interès personal de superació en la resolució de les activitats plantejades.
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic: Assolir el concepte de la resta en relació amb la utilització que en faran en la vida diària.
  • Competència en el tractament de la informació i competència digital: Utilitzar correctament l'aplicació.


Criteris d'avaluació

  • Assolir les posicions de les unitats fins a les centenes.
  • Reconèixer correctament les grafies dels nombres fins al 100.
  • Conèixer la posició correcta dels nombres de menor a major.

 

Temporalització

Durada aproximada d'aquesta unitat didàctica: 10 hores.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ACTIVITAT 6

Menjar i menjar: multiplicacions senzilles.

boto 6

index practica 6

Objectius didàctics

  • Aprendre el concepte de multiplicació.
  • Identificar la multiplicació com a suma de sumands iguals.
  • Conèixer les taules de multiplicar fins al 5.
  • Aprendre a multiplicar per 10.
  • Inventar multiplicacions amb valors aleatoris.


TASCA

activitat 6

Problemes amb multiplicacions.


Continguts

  • Concepte de multiplicació.
  • Coneixement de les taules fins al 5.
  • Multiplicació pel 10.
  • Invenció de multiplicacions.
  • Resolem: problemes de multiplicacions.

Competències bàsiques (transversals)

  • Competència lingüística: Utilització d'un llenguatge matemàtic adequat utilitzant correctament la nomenclatura per a la suma, la resta i la multiplicació.
  • Competència lingüística: Practicar la grafia dels nombres treballats.
  • Competència social i ciutadana: Conscienciar-se sobre la importància de la multiplicació per resoldre problemes en la vida dins i fora de l'escola.
  • Competència d'autonomia i iniciativa personal: Tenir interès personal de superació en la resolució de les activitats plantejades.
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic: Assolir el concepte de la multiplicació en relació amb la utilització que en faran en la vida diària.
  • Competència en el tractament de la informació i competència digital: Utilitzar correctament l'aplicació.

Criteris d'avaluació

• Assolir la multiplicació.

 

Temporalització

Durada aproximada d'aquesta unitat didàctica: 10 hores.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 


ESCENARI LA GRANJA. PROCESSOS I CONTINGUTS: NUMERACIÓ I CÀLCUL / RELACIONS I CANVI. PRIMÀRIA 1R CICLE
 
PROCESSOS
  • Processos específics per desenvolupar.
  • Resolució de problemes.
  • Raonament i prova
  • Comunicació i representació.
  • Connexions.
CONTINGUTS
  • Comprensió dels nombres, de les seves formes de representació i del sistema de numeració en el qual s'expressen.
  • Comprensió dels significats de les operacions i de les relacions que hi ha entre elles.
  • Comprensió de la funcionalitat del càlcul i l'estimació.
  • Comprensió i anàlisi dels patrons i relacions de canvi.
  • Ús de models i expressions matemàtiques per representar les relacions.
  • Comprensió i ús del comptatge.
  • Ús del llenguatge verbal, gràfic i simbòlic per representar els nombres.
  • Reconeixement dels nombres en situacions quotidianes.
  • Ús dels nombres naturals per resoldre problemes dins contextos significatius.
  • Ús de diferents models per comparar i relacionar nombres.
  • Inici en l'elaboració d'estratègies per al càlcul mental.
  • Comprensió del significat de les operacions i de les relacions entre elles.
  • Ús de models i expressions matemàtiques per representar les relacions.
  • Lectura i escriptura de frases matemàtiques que tinguin el signe =.
  • Reconeixement de situacions relacionades amb la suma, la resta i la multiplicació.
  • Reconeixement dels nombres en situacions quotidianes. Ús dels nombres naturals per resoldre problemes dins contextos significatius.
  • Ús de diferents models per comparar i ordenar els nombres fins a la centena.
  • Introducció a la comparació de nombres.
  • Introducció a l'àbac: unitats, desenes i centenes.
  • Situació dels nombres sobre la recta: anterior i posterior.
  • Ús del sistema monetari en contextos reals.
  • Interpretació dels nombres com a identificadors en situacions properes.
  • Inici de les taules de multiplicar.
  • Comprensió dels diferents significats de la suma i la resta amb nombres naturals, i també de la relació que hi ha entre elles (relació entre la suma i la multiplicació).
  • Inici en l'elaboració d'estratègies de càlcul mental.
  • Estimacions dels resultats de sumes i restes.
  • Ús de les TIC per desenvolupar el càlcul i per explorar els nombres i les operacions.
  • Descripció de canvis qualitatius i quantitatius en dues situacions.
  • Ordenació numèrica.
  • Representació numèrica de forma verbal i gràfica.
  • Lectura i escriptura de frases matemàtiques amb els signes =, <,>.
  • Modelització gràfica de situacions relacionades amb la suma i la resta.
CONNEXIONS
(Transversalitat)
  • Connexions amb altres àrees.
  • Àrea de llengües:
    • Aprendre a escriure amb grafia correcta els nombres.
    • Saber comptar ordenadament. o Fer servir correctament els comparatius, “més”, “menys” i “igual”.
    • Utilització d'un llenguatge matemàtic adequat utilitzant la nomenclatura per a la suma, la resta i la multiplicació.
    • Conèixer la grafia dels nombres treballats.
  • Àrea del coneixement del medi natural i social:
    • Entendre el paper social dels nombres en la vida quotidiana.
    • Interès per resoldre les activitats de manera autònoma.
    • Entendre la necessitat de conèixer els nombres per comprendre el món que ens envolta tant a l'escola com a fora de l'escola.
    • Conscienciació de la importància de conèixer les operacions bàsiques a la vida diària: suma, resta i multiplicació.
    • Conscienciar-se sobre la importància de l'assoliment del concepte d'unitat, desena, centena i assolir el concepte per a la futura aplicació tant a l'escola com a fora, de la suma, la resta i la multiplicació.
  • TAC:
    • Utilitzar correctament l'aplicació i valorar-ne l’ús per assolir competències pròpies per l'edat.