ACTIVITAT
1
|
Enquesta
inicial |
Amb aquesta activitat es tracta d'activar
els coneixements previs dels/les alumnes, així com de dur a terme
una avaluació inicial. Aquesta consisteix a anar omplint els camps
del formulari que apareix mitjançant l'ús del teclat. Es
farà individualment i es lliurarà al docent (es pot imprimir).
Activitat complementària
- Prèviament, caldrà
engegar un procés de diàleg per introduir els/les alumnes
en el tema (a criteri de cada docent i atenent a les característiques
del seu grup classe).
|
ACTIVITAT 2 |
L'aparell
reproductor femení |
Amb aquesta activitat es donen a
conèixer les parts i funcions de l'aparell reproductor femení.
A partir del dibuix, cada alumne/a pot anar consultant la informació
relativa a les diferents parts de l'aparell reproductor femení
(fent clic sobre els noms d'aquestes). La informació es presenta
de manera no lineal perquè cadascú pugui consultar la informació
de manera no guiada i vagi adquirint un domini progressiu sobre la informació
hipertextual.
Un cop consultada la informació, es proposa a l'alumne/a fer dos
exercicis:
- Exercici 1: consta de tres qüestions de les quals cal triar la
resposta correcta; en cas de no encertar-la, apareix a la part superior
la correcció (per què no és correcte).
- Exercici 2: consta d'un mot encreuat en el qual cal buscar 5 paraules
relatives a l'aparell reproductor femení. Clicant a cada nombre
apareix a la part superior la seva definició.
Aquests exercicis estan dissenyats perquè l'alumne/a s'autoavaluï.
Cada docent pot establir diferents mecanismes de control de les activitats
(els exercicis es poden imprimir).
Activitat complementària
- El docent pot preparar un full
(glossari) amb els noms de les parts de l'aparell reproductor femení
en què els/les alumnes cal que completin què és
i quina funció té cadascuna de les parts a partir de la
informació que es dóna a l'activitat. D'aquesta manera
es pretén aconseguir que els/les alumnes interactuïn amb
la informació d'una manera més activa. Això es
pot dur a terme, també, mitjançant un procés informàtic
amb la utilització paral·lela d'un processador de text
on calgui anar copiant i enganxant els fragments d'informació.
|
ACTIVITAT 3 |
L'aparell
reproductor masculí |
Amb aquesta activitat es donen a
conèixer les parts i funcions de l'aparell reproductor masculí.
A partir del dibuix cada alumne/a pot anar consultant la informació
relativa a les diferents parts de l'aparell reproductor masculí
(fent clic sobre els noms d'aquestes). La informació es presenta
de manera no lineal perquè cadascú pugui consultar la informació
de manera no guiada i vagi adquirint un domini progressiu sobre la informació
hipertextual.
Un cop consultada la informació, es proposa a l'alumne/a fer dos
exercicis:
- Exercici 1: consta de tres qüestions de les quals cal triar la
resposta correcta; en cas de no encertar-la, apareix a la part superior
la correcció ( per què no és correcte).
- Exercici 2: es presenta un gràfic de l'aparell reproductor masculí
amb el nom de les seves parts en etiquetes independents. Caldrà
que l'alumne/a col·loqui cada nom al lloc corresponent. Quant l'etiqueta
es col·loca damunt de la casella correcta, queda encaixada en el
requadre, mentre que si no ho fa, l'encaix no és perfecte. Un cop
finalitzada l'activitat, es pot imprimir el gràfic.
Aquests exercicis estan dissenyats perquè l'alumne/a s'autoavaluï.
Cada docent pot establir diferents mecanismes de control de les activitats
(els exercicis es poden imprimir).
Activitats complementàries
- Prèviament, el docent
pot preparar un full (glossari) amb els noms de les parts de l'aparell
reproductor masculí en què els/les alumnes cal que completin
què és i quina funció té cadascuna de les
parts a partir de la informació que es dóna a l'activitat.
D'aquesta manera, es pretén aconseguir que els/les alumnes interactuïn
amb la informació d'una manera més activa. Això
es pot dur a terme, també, mitjançant un procés
informàtic amb la utilització paral·lela d'un processador
de text en el qual calgui anar copiant i enganxant els fragments d'informació.
- En una propera sessió es
demanarà, a nivell de petit grup, que els/les alumnes facin un
esquema amb l'objectiu de dur a terme una exposició sobre els
coneixements adquirits de l'aparell reproductor femení i masculí.
|
ACTIVITAT 4 |
Els
òvuls i els espermatozoides |
Amb aquesta activitat es donen a
conèixer les cèl·lules sexuals masculines i femenines.
Al llarg del text apareixen algunes paraules actives que permeten ampliar
la informació mitjançant l'aparició de petites etiquetes
informatives.
Un cop consultada la informació es proposa a l'alumne/a fer dos
exercicis:
- Exercici 1: consta d'un text en què l'alumne/a cal que ompli
els buits amb conceptes relatius als òvuls.
- Exercici 2: consta d'un text en què l'alumne/a cal que ompli
els buits amb conceptes relatius als espermatozoides.
Aquests exercicis estan dissenyats perquè l'alumne/a s'autoavaluï.
Cada docent pot establir diferents mecanismes de control de les activitats
(els exercicis es poden imprimir).
Activitat complementària
- Prèviament a la realització
de l'activitat 4, es pot introduir el tema a partir del diàleg
a nivell de gran-grup i intentar establir un lligam entre els coneixements
adquirits en les sessions anteriors i els nous que es presentaran. Aquest
diàleg estarà dirigit pel docent i es plantejaran diferents
interrogants perquè els/les alumnes puguin respondre amb facilitat.
A mode d'exemple: qui pot explicar les funcions que té el penis?,
quin es l'element extern de l'aparell reproductor femení?, per
on passen els òvuls per anar de l'ovari a l'úter?, on
es produeixen els espermatozoides?...
|
ACTIVITAT 5 |
Fecundació,
gestació i part |
Amb aquesta activitat es dóna
a conèixer el procés de la fecundació, de la gestació
i dels part. Al llarg del text apareixen algunes paraules actives que
permeten ampliar la informació mitjançant l'aparició
de petites etiquetes informatives.
Un cop consultada la informació, es proposa a l'alumne/a fer dos
exercicis:
- Exercici 1: consta d'un text en què l'alumne/a cal que ompli
els buits amb conceptes relatius a la fecundació.
- Exercici 2: consta d'un text en què l'alumne/a cal que ompli
els buits amb conceptes relatius a la gestació i el part.
Aquests exercicis estan dissenyats perquè l'alumne/a s'autoavaluï.
Cada docent pot establir diferents mecanismes de control de les activitats
(els exercicis es poden imprimir).
Activitats complementàries
- Prèviament a aquesta activitat,
el docent exposarà al grup classe lel tema que tractarà
en la propera sessió: la fecundació, la gestació
i el part. Seguidament, es demanarà als/les alumnes que cerquin
informació diversa (fotografies, ecografies, textos...) sobre
el tema en fonts d'informació diverses. La propera sessió
s'obrirà amb l'exposició de les informacions recollies
pels alumnes.
- Posteriorment a la realització
de l'activitat 5, es pot fer ús del CD-ROM El cos humà
2.0 distribuït pel Departament d'Ensenyament a les escoles
per consultar una font d'informació més àmplia
sobre el tema i visualitzar alguns dels vídeos digitals i animacions
que hi apareixen (cal tenir en compte que el nivell d'informació
que es dóna en aquest CD-ROM és atractiu a nivell gràfic,
però massa elevat tenint en compte l'edat dels/les alumnes).
- També es pot demanar en
préstec i visualitzar algun vídeo de què disposen
els Centres de Recursos Pedagògics.
|
ACTIVITAT 6 |
Mapa
conceptual |
Com a cloenda
del tema, es proposa a l'alumne/a completar un mapa conceptual. La informació
es presenta a partir d'un esquema en què, a partir d'uns menús
desplegables, caldrà escollir la paraula adient.
Aquest exercici està dissenyat perquè l'alumne/a lliuri al
docent l'exercici imprès un cop acabada la tasca.
Aquesta activitat pot servir d'avaluació contínua. |