Guia del professor
Objectius generals
En finalitzar l'etapa, l'alumne ha de ser capaç de:
- Saber utilitzar diverses fonts d'informació directa i indirecta per adquirir la informació que li interessa, processant-la, interpretant-la i expressant-ne els resultats mitjançant diversos llenguatges, tot utilitzant instruments i recursos tecnològics apropiats.
- Orientar-se en l'espai a partir del propi cos, d'altres punts referencials de l'entorn i de codis usuals de representació. Reconèixer i expressar l'espai fent ús de diferents suports i tècniques.
- Aplicar el vocabulari específic adquirit amb la finalitat de descriure i analitzar aspectes de l'entorn social i físic i de les seves relacions, referents tant a la realitat pròxima coneguda com a d'altres situacions allunyades.
- Reconèixer i explicar esdeveniments, llocs, símbols, monuments, personatges i institucions del passat i del present definidors de la geografia, la història de Catalunya i de la seva realitat social, territorial i nacional que li permetin progressar en el sentiment de pertinença al país.
Continguts
Procediments
-
Interpretació i representació de l'espai
- Interpretació i utilització de símbols i signes convencionals
- Orientació espacial emprant diferents direccions
- Realització, utilització i interpretació de plànols i mapes
-
Informació, comprensió i aplicació
- Selecció de fonts d'informació i utilització d'eines apropiades de processament de dades obtingudes per facilitar la representació i l'elaboració de conclusions.
- Ús de tècniques, instruments, aparells i documents per obtenir informació, i utilització, si escau, dels instruments i recursos de la tecnologia de la informació per processar-la i representar-la.
- Expressió de conclusions amb diferents tipus de suport.
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
-
El medi polític i cultural
- *Les cultures religioses i la creació artística i cultural.
- *Religió i mitologia. Repercussions històrico-artístiques a la Mediterrània.
-
El medi històric
- La vida i el treball en altres temps
- Fets i persones rellevants en la història de Catalunya i d'Espanya
- *Costums, fets i personatges significatius vinculats a les diverses religions de la història de la humanitat
- *La influència del fet religiós en alguns esdeveniments de la història de Catalunya
Actituds, valors i normes
-
Educació cívica
- Sensibilització pels drets i deures humans
- Participació en la vida col·lectiva respectant les normes de convivència
- Respecte dels béns materials de les persones, institucions o serveis
- Respecte dels béns materials de les persones, institucions o serveis
-
Defensa de la identitat, el medi ambient i el patrimoni cultural
- Sentiment de pertinença a Catalunya
- Atribució de valor al patrimoni
-
Actituds personals en el treball
- Interès per conèixer manifestacions i fets històrics, socials i culturals
- Acceptació de normes de treball col·lectiu
Objectius terminals
- Realitzar, interpretar i utilitzar plànols i mapes a gran escala, tenint en compte els signes convencionals i l'escala gràfica.
- Utilitzar diferents tipus de fonts bàsiques en la història i manipular documents diversos per expressar conclusions històriques senzilles.
- Emprar tècniques i aparells senzills per obtenir informacions procedents de l'entorn social i físic, i utilitzar, si escau, els instruments i recursos de la tecnologia de la informació per emmagatzemar-les, recuperar-les, processar-les i presentar-les.
- Identificar i respectar els símbols nacionals i les institucions de Catalunya, els d'Espanya i els d'altres nacions i pobles.
- Valorar la solidaritat i la tolerància com a actituds de cooperació entre les persones.
- Identificar i valorar els béns que componen el patrimoni cultural de la comunitat local i la nació i actuar decididament en favor de la seva preservació i protecció.
- *Identificar i valorar les manifestacions artístiques més significatives de l'art religiós català.
- *Observar alguns trets significatius de manifestacions artístiques religioses musicals, pictòriques, arquitectòniques, etc., extraient-ne algunes conclusions.