|
... Claude Debussy, Manuel de Falla o Giacomo Puccini, amb pintors com Pablo Picasso o Henry Matisse, amb escriptors com Jean Cocteau i amb ballarins com Nijinski o Ida Rubinstein.
Anys després de l'aventura del retrat, Stravinski i Picasso es van retrobar a París. El pintor, després d'una estada a Barcelona, s'havia casat amb la ballarina Olga Koklova i, gràcies a aquesta relació, va pintar alguns decorats per a produccions de ballet. L'any 1919, Picasso va fer els decorats per a El sombrero de tres picos, un ballet del compositor espanyol Manuel de Falla, i l'any 1920, els decorats per a un nou ballet de Stravinski titulat Pulcinella.
Aquesta vegada Stravinski va agafar música escrita feia dos-cents anys per un compositor italià anomenat Pergolesi i la va adaptar al ballet. La va modernitzar una mica, però el caràcter de tota l'obra vol reflectir la música i el teatre del segle XVIII. Pulcinella és un ballet divertit i còmic carregat d'embolics i canvis de parella. Es va estrenar a París el 15 de maig de 1920.
Poc després d'estrenar el ballet Pulcinella, Ígor Stravinski va fer un viatge a Catalunya i va visitar la ciutat de Barcelona. A la capital catalana va conèixer els instruments de la cobla i, després d'haver escoltat unes quantes sardanes, va mostrar-se impressionat per la riquesa de la nostra música i pel so tan especial de la tenora. Una de les frases que va pronunciar s'ha fet famosa: La tenora és l'instrument que més s'assembla a la veu humana. Però tot això...
|
|